فروشگاه زنجیره ای tesco

فروشگاه زنجیره ای tesco


معرفی فروشگاه های زنجیره ای بزرگ دنیا

قسمت دوم TESCO

فروشگاه های تسکو، اصالتا فروشگاه های انگلیسی هستند و در کشورهای دیگر نیز شعبه دارند و محل دفتر مرکزی آن در شهر Welwyn  کشور انگلستان است.این فروشگاه در سال 2011 به سومین فروشگاه بزرگ کشور انگلستان و نهمین فروشگاه بزرگ دنیا تبدیل گشت.

شعبه های این فروشگاه در کشورهای ایرلند، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی قرار دارند و در کشور انگلستان 28/4 درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

تسکو از ابتدای دهه ی 90، شعبات خود را در خارج از انگلستان راه اندازی نمود و هم اکنون در 11 کشور حضور دارد و در سال 2013 نیز فعالیت خود را در آمریکا شروع نمود.

در دهه ی 1960 ، تسکو در زمینه های دیگری مانند کتاب، پوشاک، الکترونیک، اسباب بازی، مبلمان، نرم افزار را در کنار خدمات مالی، مخابراتی و اینترنتی آغاز نمود.

در دهه ی 1990، تسکو موقعیت خود را از یک فروشگاه با سطح معمولی و ارزان به دو نوع فروشگاه با سطح کلاس بالاتر به نام های ” Tesco value ” و  ” Tesco finest ” تبدیل نمود.

تاریخچه

در سال 1919 ، جان کوهن که پسر یک فرد یهودی مهاجر از لهستان بود، تسکو را در Well street و در منطقه ی شرق لندن افتتاح نمود. برند تسکو در سال 1924 ایجاد گردید و نام تسکو برگرفته شده از نام یک کشتی تجاری معروف به Thomas Edward Stockwell با نام اختصاری (TES) می باشد که آقای کوهن این کشتی را جهت حمل چای گرفته بود.

بعد از شروع فعالیت نمودن اولین مغازه ی داخلی در Tooting در نوامبر 1930 ، جان کوهن در سپتامبر 1931 اولین فروشگاه خود را در street Watling افتتاح نمود.

اولین فروشگاه سلف سرویس در سال 1956 در St. Albans افتتاح شد و تا سال 2010 که به مکان جدیدی در همان خیابان انتقال یافت همچنان به فعالیت خود ادامه می داد.

توسعه

در خلال دهه ی 1950 و 1960 ، شرکت تسکو فعالیت خود را در تمامی حوزه ها گسترش داد و تعداد شعبه های آن به بیش از 800 فروشگاه رسید. شرکت تسکو، 70 فروشگاه Williamson’s  و 200 فروشگاه Havrow  و 212 فروشگاه Irwins و 97 فروشگاه Charles Philip و فروشگاه های زنجیره ایVictor value را خریداری نمود.

در سال 1994 شرکت تسکو ، فروشگاه های زنجیره ای William low را بعد از رقابت با شرکت Sainsbury’s در شهر Dundee به دست گرفت که این امرراه را برای حضور در اسکاتلند هموار ساخت.

شرکت تسکو ، کارت Loyalty (کارت وفاداری) خود را به نام Club card  (کارت باشگاه مشتریان) در سال 1995 عرضه نمود و بعد از آن سرویس خرید اینترنتی راه اندازی گردید. در سال 1996 شکل لوگوی شرکت به شکل کنونی آن تغییر یافت. آقای  Terry leahyدر سال 1997 به عنوان میرعامل شرکت انتخاب گردید. در آن سال ها فروشگاه های تسکو از برندهای مشهور تولید کننده ی یخچال های پرده هوا و یخچال های فروشگاهی در شعبه های خود استفاده می کرد.

گوناگونی

در دهه ی 1960 ، شرکت شروع به گسترش تنوع محصولات خود نمود و لوازم خانه و پوشاک را با برند Delamare  عرضه نمود و اولین پمپ بنزین خود را در سال 1974 افتتاح نمود.

در سال 2001 شرکت تسکو در صنعت خرده فروشی خواروبار آمریکا وارد گردید . 35 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داد.

در سال 2002، شرکت تسکو 13 هایپر مارکتHIT  در لهستان و فروشگاه های T & S را خریداری نمود و با این کار 870 فروشگاه را به تعداد فروشگاه های خود افزود.

بهره گیری از یخچال های فروشگاهی به صورت یخچال های پرده هوا و یخچال های ویترینی و درب دار در تمامی شعب تسکو رواج دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *