مبرد co2

مبرد co2 در یخچال های فروشگاهی

در هر سیستم برودتی، نوع مبرد نقش حیاتی در راندمان و عملکرد آن ایفا می نماید. تعدادی از مبردها ممکن است عملکرد خوبی داشته باشند اما دارای معایب بزرگی از جمله سمی بودن و یا آسیب به محیط زیست می باشند. بنابراین باید مقایسه صحیحی انجام شود تا مبرد مناسبی در موارد خاص انتخاب شود. در این مقاله قصد داریم مبردهای متعارف، خواص، مزایا و معایب آن ها را بررسی کنیم؛

هوا

هوا به عنوان یک مبرد در سیستم های برودتی که بر پایه ی گردش هوا کار می کنند مورد استفاده قرار می گیرد، اما به عنوان یک مبرد ضعیف شناخته می شود که ضریب عملکرد (cop) آن در سیستم هایی که از هوا به عنوان مبرد استفاده می کنند، خیلی پایین (کمتر از 2) می باشد. معمولا هواپیماها از این سیستم بهره می گیرند.

آمونیاک

آمونیاک در سطح وسیعی در تاسیسات تولید یخ و سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این مبرد به واسطه ی دمای جوش خیلی پایین برای سیستم های برودتی با دمای پایین، گزینه ی مناسبی می باشد. ضریب عملکرد (cop) آن در رنج مناسب 5 – 4 قرار دارد. اما به دلیل سمی بودن آن، در صورت ایجاد نشتی می تواند بسیار خطرناک و قابل انفجار باشد.

دی اکسید سولفور

این مبرد جهت سیستم های برودتی خانگی مناسب است و می تواند در فشار پایین کار کند. البته این مبرد هم بسیار سمی می باشد و در محیط های مرطوب، خورندگی زیادی ایجاد می نماید و همچنین با روغن به طور نامطلوبی واکنش نشان می دهد.

دی اکسید کربن

این مبرد به دلیل بی بو بودن، غیرسمی بودن و غیرقابل انفجار بودن بسیار گزینه ی مناسبی به نظر می رسد. اما به دلیل اینکه نسبت به بقیه ی مبردها عملیات بیشتری باید انجام پذیرد تا به دمای مطلوب برودتی دست پیدا کنیم، مطالعات و بررسی زیادی بر روی این مبرد در حال انجام است. در ضمن به دلیل فشار کاری بالا، به عملیات لوله کشی با قطر ضخیم تر و تجهیزات گران قیمت تری جهت راه اندازی سیستم های مبتنی بر co2 نیاز است.

 متیل کلرید (فریون R40)

این مبرد جهت یخچال های کوچک خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، اما بسیار سمی است و در محیط های مرطوب با روی و آلومینیوم خورندگی ایجاد می نماید.

فریون (R12)

این مبرد اغلب در یخچال های خانگی، سیستم های تهویه هوا و یخچال های صنعتی و فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد و همانند آمونیاک دارای ضریب عملکرد (cop) خوبی می باشد. در ضمن غیر قابل اشتعال، تقریبا غیر سمی و بدون رنگ و بدون بو می باشد. همچنین با روغن واکنشی نشان نمی دهد.

جدول کلی مقایسه ی مبردها
نام مبرد آمونیاک NH3 دی اکسید کربن  Co2 دی اکسید

سولفور  So2

فریون R40 فریون R12
قابلیت انفجار دارد ندارد ندارد دارد ندارد
سمی می باشد نمی باشد می باشد می باشد تقریبا غیرسمی
میزان بو قوی بدون بو قوی اندک بدون بو
خورندگی با فلزات غیرآهنی ندارد آهن لاستیک و آلومینیوم لاستیک
اختلاط پذیری با روغن اندک خوب اندک خوب خوب
میزان عایق بودن برقی ضعیف خوب ضعیف ضعیف خیلی خوب
دمای نقطه جوش در

فشار اتمسفر

33 – 78 – 10 – 23/8 – 30 –
گرمای نهان (kcal/kg) 280 58 85 90 35
گرمای ویژه در شکل

مایع (kal/g-k)

1/12 0/52 0/346 0/516 0/225
ضریب عملکرد 4/76 2/56 4/73 4/85 4/61

مبرد co2.سخن آخر

با یک نگاه کلی به جدول فوق و توضیحات ارائه شده، به نظر می رسد که مبرد R12 به صورت گسترده در صنایع برودتی به خصوص در سردخانه ها و یخچال های صنعتی، فروشگاهی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. اما با توجه به اینکه گازهای فریونی اغلب با محیط زیست سازگاری ندارد و روی لایه ی ازن تاثیرگذار می باشد، در میان تمام گزینه ها، مبرد co2 دارای خواص کلی مطلوب تری می باشد که با اندکی مطالعه می توان آن را به عنوان گزینه ای بهتر انتخاب نمود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *